Over onze school
Aanmoedigen, uitdagen, uitnodigen & inspireren
De kernwaarden van Agora betreffen autonomie, verbondenheid, competentie, toekomst en samenleving. Door middel van het bieden van een enorm veelzijdige rijke leeromgeving en de leerlingen mee te nemen in het self-directed en self-regulated leren werken wij dagelijks aan deze kernwaarden binnen ons onderwijs waarbij wij leerlingen aanmoedigen, uitdagen, uitnodigen en inspireren.
Bij De Ontdekking draaien we het om! Het kind bepaalt wat het wil leren, onderzoeken en weten. Maar: ons onderwijs is geen vrijblijvende of vrije methode.
De Ontdekking grijpt terug op hele oude principes van het leren. Socrates paste deze principes in het oude Griekenland al toe. We zijn niet gefocust op het behalen van toetsen of het reproduceren van kennis. Natuurlijk is kennis erg belangrijk.
Bij De Ontdekking verwerven kinderen kennis op een andere manier. Door het aangaan van uitdagingen in een sociale context, krijgt kennis pas echt betekenis. Die sociale context maakt ook dat we kinderen van verschillende leeftijden door elkaar hebben zitten die met elkaar leren. We volgen de kinderen in hun ontwikkeling via hun eigen leerlijn. Net als bij meer traditionele scholen is het doel dat de kinderen de eindtoets basisonderwijs halen en groeien in hun ‘menszijn’. Het startpunt daarvoor ligt echter bij de kinderen zelf. Door het kind autonomie te geven, beslist het zelf wanneer het wat wil leren en op welke manier. Kinderen hebben een grote mate van intrinsieke motivatie om te leren. Dat begint met spelend leren en loopt via onderzoekend leren uiteindelijk naar meesterschap. De coach begeleidt kinderen in het ontdekken van talenten en ambities. Dit doen ze door de leerlingen vaardigheden aan te bieden die nodig zijn voor een leven lang leren. Natuurlijk leren kinderen belangrijke vaardigheden als taal, rekenen, Engels en begrijpend lezen. Daarnaast volgen leerlingen inspiratiesessies en gaan ze challenges aan. Deze challenges gaan over de 5 verschillende Agora werelden: kunstzinnig, wetenschappelijk, spiritueel, maatschappelijk en de sociaal/ethische wereld.